Groep 1/2

Hallo allemaal,

Wij zijn de leerkrachten van de groepen 1-2, we stellen ons even kort aan u voor.

Voor groep 1-2A staat juf Isabelle van maandag t/m vrijdag;

Voor groep 1-2B staat juf Suzanne van maandag t/m vrijdag;

Voor groep 1-2C staat juf Heleen van maandag t/m vrijdag;

Voor groep 1-2D staan juf Karin maandag tot donderdag en juf Mischa op vrijdag.

Voor groep 1-2E staan meester Jeroen dinsdag t /m donderdag en juf Angela op maandag en vrijdag.

Onze onderwijsassistent heet juf Bianca. Zij helpt de kinderen regelmatig in alle klassen.

Wij zijn dus met 5 gezellige groepen 1-2. Deze groepen zijn gevuld met een aantal leuke, lieve en spontane kleuters. Gedurende het schooljaar komen daar elke maand steeds nieuwe kleuters bij.

Elke vijf weken, ongeveer, werken wij aan de hand van een thema. Deze verzinnen de leerkrachten zelf of halen een thema uit de methode Kleuterplein. Er komen allemaal thema’s voorbij die aansluiten bij de belevingswereld van de kleuters, bijvoorbeeld herfst, Sinterklaas en Kerst. Tijdens een thema leren de kinderen niet alleen nieuwe woorden, maar zijn we ook bezig met motoriek, wereldoriëntatie, muziek, taal en rekenen. In de klas wordt er een hoek ingericht binnen het thema, waar de kinderen kunnen spelen en leren.

Wanneer de kinderen de klas binnenkomen gaan ze lekker in de kring zitten of een activiteit aan een tafel doen tijdens de inloop. De activiteiten tijdens de inloop kunnen zijn: kleien, bouwen, tekenen of een kunstwerk op de lichttafels maken.

Na de inloop gaan de kinderen in de kring zitten. Hier kijken we naar de dagen van de week, het weer en de dag-ritme kaarten. Die laatste kaarten vertellen de kinderen wat ze die dag allemaal gaan doen. In de kring bieden we ook lessen aan. Dit kunnen lessen zijn uit de methode Kleuterplein, maar ook lesjes taal of rekenen.  Daarnaast maken wij gebruik van LOGO 3000, waar de kinderen elke dag nieuwe woorden leren, daar horen ook mooie platen bij. Deze platen hangen wij in de klas, zodat de kinderen er nog vaak naar kunnen kijken.

Naast al het leren hebben de kinderen ook nog veel tijd om te spelen, dat kan bijvoorbeeld in de huishoek of de bouwhoek. Ook kunnen de kinderen prachtige tekeningen en kustwerken maken.

Natuurlijk gaat er ook wel eens wat mis, maar de kinderen leren volgens de afspraken van Kanjertraining hoe ze ‘problemen’ moeten oplossen.

De kinderen eten elke dag fruit of groente en ze lunchen ook allemaal op school, heel gezellig! Na of voor het eten is er tijd om buiten te spelen. Heerlijk even uitwaaien.

Op dinsdag en donderdag gymmen wij in de speelzaal. Op dinsdag geeft de eigen leerkracht gym en op de donderdag krijgen de kinderen gym van meester Martijn. Tijdens de gymles doen ze spelletjes en zijn ze bezig met klimmen en klauteren. Het is handig om de gymkleding op school te laten hangen, als het slecht weer is willen wij nog wel eens extra naar de gymzaal gaan.

Al met al een heleboel gezelligheid! Bent u toch nieuwsgierig geworden, dan bent u altijd welkom om een keer te komen kijken!

Tot ziens,

Team onderbouw.